Myjnie samochodowe

Na naszym portalu znajdziesz wszelkie informacje związane z myjniami: kontakty do dobrych myjni samochodowych, ogłoszenia oraz porady dotyczące motoryzacji w Lublinie i okolicach.

myjnia lublin

Pośpiech, niewłaściwe kosmetyki i akcesoria to najczęstsze błędy popełniane podczas mycia samochodu. Czysty lakier z pewnością poprawia nasze samopoczucie, ale warto przyswoić kilka podstawowych zasad, dzięki którym jego blask przez długie lata będzie cieszył oko. Szczególnie w dobie ekologicznych lakierów wodorozcieńczalnych szpetne rysy na nadwoziu mnożą się wyjątkowo szybko. Przy odrobinie dobrej woli możemy przedłużyć życie lakieru, a jednocześnie zwiększyć wartość samochodu na rynku wtórnym przy ewentualnej odsprzedaży.

Po pierwsze, szerokim łukiem należy omijać automatyczne myjnie. Są niedokładne i szkodliwe dla lakieru. Wbrew pozorom, ręczne mycie nadwozia zajmuje niewiele więcej czasu niż wjazd na „szczotki”. Gromadzący się na nich brud powoduje zarysowania, które później trudno usunąć. Nasz Colt często gościł na „automacie”, jednak mimo przebiegu 20 tys. km jego nadwozie prezentuje się nadzwyczaj dobrze. Lakiery konkurencyjnych japońskich modeli są bardziej podatne na zużycie.

Mimo że z daleka samochód po opuszczeniu myjni automatycznej wygląda na czysty, tak naprawdę w zagłębieniach klapy bagażnika, obok anteny i po otwarciu drzwi naszym oczom ukazuje się brudny osad. Efekt mycia lakieru jest „płytki”, a trwałość woskowej powłoki, oferowanej z najdroższymi programami, zabezpiecza lakier co najwyżej przez kilka dni. Również chemia stosowana na myjniach należy do agresywnej, co z czasem odbija się na kondycji powłoki lakierniczej.

Ręcznym myciem też można narobić lakierniczych szkód. Po pierwsze, czas pożegnać się z gąbką, która w porowatych zakamarkach skrywa ziarenka piasku, powodujące charakterystyczne koliste zarysowania. Zamiast niej lepiej zainwestować kilkadziesiąt złotych w rękawicę z mikrofibry i prać ją w pralce po każdym myciu. Po drugie, warto użyć dwóch wiader: jednego z detergentem, a drugiego do płukania rękawicy z drobin brudu. Po trzecie, do usunięcia uporczywych zabrudzeń (np. owadów) należy użyć odpowiedniego preparatu lub glinki, a nie próbować pozbyć się ich przez szorowanie. Do mycia nie wolno używać płynu do mycia naczyń, który usuwa całą warstwę ochronnych preparatów, a jego odczyn szkodzi lakierowi. Nowoczesne szampony samochodowe mają odpowiedni skład i są na tyle wydajne, że jedno opakowanie wystarczy nawet na kilka lat.

Uważać trzeba też podczas wycierania samochodu. Irchą lub ściągaczką do wody łatwo porysować lakier. Lepiej użyć do tego celu chłonnych, czystych ręczników z mikrofibry. Przedtem lepiej jednak upewnić się, czy są pozbawione metek i sprawdzić, czy w naszym ubiorze nie ma metalowych elementów, które również mogą zostawić na powłoce uciążliwe rysy. W żadnym wypadku nie wolno wycierać zakurzonego samochodu. W efekcie powstaną tylko rozmazane smugi, a drobinki kurzu porysują lakier.

Co z woskowaniem? Warto nabrać dobrych nawyków i pamiętać, że wosk to jedynie przysłowiowa wisienka na torcie. Bardziej liczy się przygotowanie lakieru do zabiegu. Pasty i politury należy nakładać w temperaturze pokojowej, aplikując jedynie cienką ich warstwę. Na rynku pojawia się coraz więcej preparatów bezpiecznych dla tworzyw sztucznych, ale podczas woskowania lepiej mieć w pogotowiu czystą szmatkę do usunięcia wosku przypadkowo nałożonego na listwę drzwi czy uszczelkę. Ratunkiem na zaschnięte resztki wosku może być masło orzechowe. Jeśli chcemy usunąć rysy z karoserii, upewnijmy się najpierw, czy zakupione środki są odpowiednie. Nieumiejętne stosowanie tanich past lekkościernych na całej powłoce może doprowadzić ją do opłakanego stanu.

Mycie auta nie jest wcale prostą sprawą, szczególnie jeżeli pod tym pojęciem rozumiemy porządne jego czyszczenie. Zwłaszcza, jeżeli część albo większość czynności takich jak usuwanie rys, polerowanie czy woskowanie chcemy wykonywać sami. Niestety nieumiejętnie stosując narzędzia lub środki chemiczne, możemy w najlepszym razie nie uzyskać pożądanego efektu, a w najgorszym poważnie uszkodzić lakier.

Mycie auta środkami do naczyń to zły pomysł

Środki do mycia naczyń pozbawiają lakier istotnych właściwości. Można powiedzieć, że tak samo jak wysuszają nasze dłonie po dłuższym zmywaniu, tak samo „wysuszają” lakier. W rezultacie powierzchnia lakieru staje się przepuszczalna, co prowadzi do jego utleniania.

Mycie auta starymi t-shirtami to także zły pomysł

T-shirty czy pieluchy, których niektórzy używają do mycia samochodu, mogą zarysować powierzchnię lakieru. Mycie auta należy przeprowadzić ręcznikami z mikrofibry. Ich budowa pozwala na usunięcie brudu bez ryzyka powstawania zarysowań.

Nie daj się zwieźć pozorom

Twoje auto błyszczy? To nie znaczy, że jest czyste. Aby sprawdzić, czy faktycznie takie jest, przejedź otwartą dłonią po lakierze. W ten sposób wyczujesz zanieczyszczenia, które pozostały na powierzchni pomimo umycia pojazdu. Możesz je usunąć np. tzw. glinką do lakieru samochodowego (z ang. clay bar). Pamiętaj jednak żeby dobrze dobrać jej parametry do lakieru pojazdu i efektu, który chcesz osiągnąć. Jeżeli nie umiesz tego zrobić, po prostu zgłoś się do specjalistów zajmujących się auto detailingiem.

Odróżniaj mycie auta od jego porządnego czyszczenia

Mycie auta pozwala usunąć luźno związane z jego powierzchnią zabrudzenia. Czyszczenie samochodu pozwala natomiast pozbyć się plam, skaz i zanieczyszczeń, które na stałe przywarły do lakieru. Wśród nich znajdują się m.in. żywica z drzew czy kauczuk, który trafia na lakier z opon samochodów jadących przed nami.

Odróżniaj polerowanie od woskowania

Polerowanie sprawia, że lakier jest błyszczący. Woskowanie natomiast chroni jego powierzchnię dzięki mieszance polimerów, żywic i sylikonów. Woskowanie nie sprawi jednak, że nasz pojazd będzie błyszczał.

Uważaj na polerowanie obrotowe

Ręczne polerowanie lakieru lub wspomaganie się polerką orbitalną nie jest przesadnie ryzykowne. Nawet jeżeli nie masz dużego doświadczeniach w pracach z lakierem, nie powinno mu się stać nic złego. Inaczej sytuacja wygląda z polerką obrotową. Ze względu na dużą szybkość działania tego urządzenia, jeżeli nie mamy wprawy, możemy wyrządzić naszemu lakierowi spore szkody. Pracę z polerką obrotową lepiej więc pozostawić profesjonalistom.

Woskowanie nie usunie zadrapań

Mikro-zadrapania lakieru mogą być usunięte za pomocą nieściernych środków typu „paint cleaner”. W walce z poważniejszymi rysami raczej powinniśmy zdać się na profesjonalistów od auto detailingu, lub nawet na lakierników.

Nie wierz, że woskowanie wystarczy na rok

Producenci środków do woskowania często zapewniają, że wykorzystanie ich specyfików pozwala na rok zapomnieć o woskowaniu. To nie zawsze prawda. Na trwałość efektu woskowania wpływ mają warunki pogodowe, w jakich samochód jest użytkowany oraz parkowany (lub garażowany). Sporo zależy także od tego, czy na drogach którymi się poruszasz w zimie używana jest w dużych ilościach sól drogowa. Nietrudno zgadnąć, jaka jest generalna zasada – im trudniejsze warunki w jakich funkcjonuje i przebywa auto, tym mniejsza trwałość efektu woskowania.

Pasty woskowe nie są lepsze niż wosk w płynie

Jeszcze kilkanaście lat temu myśląc o woskowaniu lakieru, szukaliśmy przede wszystkim past zawierających naturalny wosk carnauba (brazylijski, palmowy). Obecnie prym na rynku wiodą woski syntetyczne, które mają większą sprężystość od wosków naturalnych i nie powodują osłabienia błysku lakieru.

Woskowanie nie sprawia, że możesz zapomnieć o ochronie lakieru

Niestety, nawet zabezpieczona woskiem powierzchnia pojazdu nie ochroni lakieru przez zgubnym wpływem zanieczyszczeń. Wspomniane wcześniej kauczuk czy żywice z drzew nadal mogą uszkodzić lakier. Dlatego nie możemy zapominać o ich usuwaniu z powierzchni pojazdu. 


Nasza lista zasad jeśli chodzi o mycie auta to oczywiście tylko kilka przykładów pułapek, jakie czekają na osoby, które chcą samodzielnie poprawić wygląd swojego auta. Jeżeli więc większość pozycji na tej liście była dla ciebie zaskoczeniem, rozważ oddanie auta w ręce specjalistów, sobie pozostawiając jedynie mycie auta i podstawowe dbanie o jego wygląd. Oczywiście koszty auto detailingu nie należą do małych. Jednakże pamiętać należy, że jest to usługa premium – oczekujemy olśniewających efektów, musimy więc być gotowi na sięgnięcie głębiej do kieszeni.

Specjaliści

Tematy (zobacz więcej)