Citroen i jego ciekawa historia. Z jakich części historii zbudowano legendarną markę? Jak serwisować i czy bać się nietypowych rozwiązań?

20-04-2020 20:46
Citroen i jego ciekawa historia. Z jakich części historii zbudowano legendarną markę? Jak serwisować i czy bać się nietypowych rozwiązań?

Citroen i jego ciekawa historia. Z jakich części historii zbudowano legendarną markę? Jak serwisować i czy bać się nietypowych rozwiązań?

                                                                

Citroen 2CV zwany kaczką

Generalny dyrektor firmy w 1936 roku, Pierre Boulanger, stawia przed konstruktorami zadanie zbudowania popularnego samochodu. Podobno powiedział tak " cztery koła pod parasolem ". Samochód miał mieć miejsce dla 4 osób i bagażnik. Do tego ekonomiczny i zapewniać komfort jazdy. Parasol to brezentowy dach lekki i komfortowy w czasach braku klimy! Prosty konstrukcyjnie pojazd jest tani w naprawach. „Chcę aby w aucie mogły pomieścić się cztery osoby z koszykiem zawierającym 60 jaj. A podczas jazdy z prędkością 50 km/h nie zrobiła się jajecznica”. To kolejna zaleta dla użytkowników!

Prace konstrukcyjne zostały zakończone w 1938 roku. Do 1939 r. zbudowano 250 prototypowych samochodów. Czasy wojny zmuszają do zniszczeni cennych prototypowych egzemplarzy samochodów przed Niemcami. Podobno pozostał tylko jeden z dokumentacją.

Samochód zaprezentowano dopiero w 1948 r. na salonie w Paryżu. Od 1954 roku silnik ma moc do 12 KM. W późniejszym czasie zwiększono do 21 KM. W 1967 r. wprowadzono większy silnik z pojemności 425ccm do 602 ccm. Teraz moc to 28-31 KM. Citroëna wytwarzano w stolicy Francji do 1989 r.


                                                     

Luksusowy model DS

Pierwsze auto Citroena z pneumatycznym zawieszeniem. Do tej pory znajdzie się sporo firm zajmujących się serwisem i renowacją tych aut.

Pierwsze prace nad citroenem DS rozpoczęły się w 1938, ale przerwała je wojna. Do tematu wrócono w 1940 roku, światu zaprezentowano w 1955. W dniu premiery koncern zdobył zamówienie na 12000 egzemplarzy, to pokazuje jak bardzo samochód spodobał się ludziom. Produkcja trwała do 1975 r. W roku 2009 czyli 34 lata od zakończenia produkcji citroen DS został okrzyknięty najpiękniejszym samochodem. To decyzja komisji złożonej z 20 projektantów samochodowych.

We Francji Citroena DS nazywano „bogini”. To spowodowane jest wymawianiem przez francuzów liter d i s. Swym brzmieniem przypominają one bardzo wymowę słowa „déesse” czyli właśnie „bogini”

CX to kontynuacja DSa

Nazwa pojazdu pochodzi od współczynnika siły oporu powietrza jakie auto stawia podczas jazdy. Oznaczenie to właśnie litery Cx. Dla tego modelu współczynnik ten osiąga rekordowo niską wartość na tamte czasy równą 0,3. Jako następca modelu DS otrzymuje po nim hydropneumatyczne zawieszenie. Duży rozstawi osi gwarantuje wysoki komfort jazdy. W Citroenie zastosowano nowatorskie wspomaganie kierownicy. Użyto go pierwszy raz w modelu SM. Charakterystycznym elementem było samoistne "zerowanie" pozycji kierownicy. Zmienna siła wspomagania zależała od prędkości auta.

Aktywne hydropneumatyczne zawieszenie

Samochód z taki zawieszenie powstał w firmie citroen w roku 1989. Auto spełnia zasady wysokiego komfortu podczas jazdy. Citroen XM bo o nim mowa, wręcz „unosi się” nad nierównościami. Jedyna wada tego auta to taka, że naprawa pneumatyki jest dość droga. W momencie gdy stosujemy się do zaleceń serwisowych producenta. A w następstwie nie bagatelizujemy ich to okazuje się, że Citroen w użytkowaniu nie jest strasznie drogi.

Nieszablonowa linia Citroena C6 2005 rok

Ciekawostką dotycząca tego modelu citroena jest fakt braku zamontowania tylnej wycieraczki. Dlaczego? Kształt tylnej szyby jest …. wklęsły. Projektanci uznali, że taka szyba mniej się brudzi. Z tego powodu wycieraczka jest po prostu niepotrzebna. Przednia maska jest półokrągła i owalna. To z kolei wynikało z bezpieczeństwa pieszego podczas kolizji z Citroenem. Ładunki pirotechniczne zostały umieszczone pod maską. Po aktywacji unoszą pokrywę silnika na wysokość 65 mm. Dzięki temu rozwiązaniu otrzymuje aż 4 gwiazdki w teście ochrony pieszego.             

     Panele Airbumps w Citroenie rok 2014

Citroen stawia na nowatorskie rozwiązania ciągle. Przykładem jest Crossover C4 Cactus. Ten model citroena wyposażono w panele, które pełnią funkcje nie tylko estetyczną. Elementy te chronią miejsca najbardziej narażone na obtarcia. Kolorystyka paneli jest dowolna, można ja dostosować do koloru citroena. Panele wytworzono z termoplastycznego poliuretanu. W środku wypełniono je powietrzem.


Zapraszamy na naszą stronę autoinformator.pl. Tutaj znajdziesz więcej artykułów związanych z motoryzacją.


Polecamy też Citroen – początek znanej marki.