AutoInformator.pl      Samochody Osobowe      Samochody Dostawcze      Zarejestruj Komis      Kredyt Samochodowy

Encyklopedia | Alkomat | Punkty Karne | Tablice Rejestracyjne | Taryfikator | Znaki Drogowe | Benzyna/Diesel | Poradniki Motoryzacyjne


Poradniki Motoryzacyjne - > Samochodowe systemy bezpieczeństwa

Samochodowe systemy bezpieczeństwa


Strona: 1/1


Z biegiem czasu samochody stają się coraz doskonalsze, a ich nabywcy coraz wybredniejsi. W tak zwanych „dawnych czasach” wystarczyło w Polsce po prostu mieć samochód, dowolnej marki i wieku, żeby być człowiekiem szczęśliwym. Auto było synonimem statusu społecznego, zamożności. Dziś tak naprawdę jest dość podobnie – samochód nadal bywa odzwierciedleniem stanu portfela i oczkiem w głowie właściciela. Tyle, że w dzisiejszych samochodach liczy się nie tylko marka, wiek, kolor, wyposażenie, ekonomiczność i osiągi. Konkurencja na rynku jest tak duża, że zaczynają się liczyć także rzeczy, na które dawniej nikt nie zwracał uwagi: ekologiczność pojazdu, poziom hałasu czy bezpieczeństwo. Od niedawna dealerzy samochodowi, zachwalając samochody, często sięgają po argument, że dany model zapewnia wysoki poziom systemów bezpieczeństwa biernego i czynnego. Wielu z nas, słysząc te określenia po raz pierwszy w życiu, może tylko zrobić mądrą minę i pokiwać głową. Ale o co tak naprawdę chodzi z systemami bezpieczeństwa? Czym jest to bezpieczeństwo bierne i czym się różni od czynnego?

Aby odpowiedzieć na te pytania najprościej sięgnąć do definicji. Formuła określająca systemy bezpieczeństwa biernego nie jest skomplikowana. Systemy bezpieczeństwa biernego, to wszystko to, co minimalizuje skutki wypadku drogowego. Ich zadaniem jest przede wszystkim ochrona zdrowia i życia pasażerów auta. A zatem, do systemów bezpieczeństwa biernego zaliczyć należy: konstrukcję nadwozia (wzmocnienia, strefy kontrolowanego zgniotu, zapewnienie na wypadek zderzenia odpowiednich torów przemieszczeń takich elementów jak np. silnik), system zabezpieczający przed zapłonem rozlanego paliwa, pasy bezpieczeństwa, zagłówki, odpowiednie szyby, poduszki powietrzne, systemy pre – Safe.

Skoro wiemy już, czym są systemy bezpieczeństwa biernego, warto także rzucić okiem na definicję systemów bezpieczeństwa czynnego. Systemy bezpieczeństwa czynnego to wszystkie urządzenia, które mają zapobiegać ewentualnej stłuczce lub wypadkowi. Do tej kategorii należy zaliczyć, więc wszelkiej maści czujniki parkowania, lusterka, systemy antypoślizgowe, zapobiegające blokowaniu się kół, systemy kontroli trakcji etc. W zasadzie do systemów bezpieczeństwa czynnego można zakwalifikować nawet takie rzeczy, jak odpowiednie rozmieszczenie przełączników na desce rozdzielczej samochodu. Bo to także podnosi w jakiś sposób bezpieczeństwo jazdy, pozwalając kierującemu skupić się na drodze a nie na szukaniu odpowiedniego przełącznika, by np. włączyć halogeny czy ściszyć muzykę w radio. A dla tych, którzy nie zamierzają w czasie jazdy zdejmować rąk z kierownicy wymyślono systemy, które pozwalają kierowcy kierować urządzeniami dodatkowymi za pomocą głosu. Dzięki temu ściszanie radia czy otwieranie dachu w minimalnym stopniu angażuje uwagę kierowcy, a tym samym minimalizuje do maksimum niebezpieczeństwo spowodowania wypadku przez rozproszenie uwagi.

Definicje już znamy, ale nic tak nie przemawia do wyobraźni, jak przykłady. Poniżej znajdziecie Państwo przykłady najpopularniejszych systemów bezpieczeństwa czynnego i biernego.


Systemy bezpieczeństwa czynnego

System zapobiegający blokowaniu hamulców ABS

ABS – sam skrót słyszeli chyba wszyscy. Wielu kojarzy, że jest to jakiś system związany z hamowaniem, ale już szczegółowe informacje zna zdecydowanie mniejsza liczba ludzi. Czym zatem jest ów tajemniczy system ABS? Sam skrót wziął się od niemieckiej nazwy: Antiblockiersystem. Oznacza po prostu system, który zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania. Jaka z tego korzyść? Blokowanie się kół podczas hamowania może spowodować, że kierowca straci nad samochodem kontrolę – pojazd może wypaść z drogi, wpaść w poślizg, obracać się wokół własnej osi. Zagrożeń mogących wyniknąć z zablokowanych kół jest naprawdę sporo. System ABS ogranicza ryzyko pojawienia się sytuacji, w której jedna z osi samochody blokuje się a kierowca straci w czasie hamowania panowanie nad pojazdem. W jaki sposób działa ABS? ABS zapobiega blokowaniu się osi w najprostszy sposób – naśladuje hamowanie impulsowe. Oczywiście jest przy tym znacznie efektywniejszy niż kierowca, koła samochodu wyposażonego w ABS utrzymują współczynnik poślizgu na poziomie pomiędzy 10 a 30 procent, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego współczynnika przyczepności. Pozwala to na utrzymanie sterowności pojazdu a tym samym minimalizuje ryzyko utraty przez kierowcę kontroli nad samochodem. Nie jest to jedyna korzyść wynikająca ze stosowania tego systemu. ABS nie tylko zapobiega blokowaniu się kół, ale także znacznie skraca drogę hamowania.


System kontroli trakcji ASR

Nieco podobnym do ABS jest system ASR (przez niektóre firmy oznaczany także, jako TCS – Traction control system), czyli system kontroli trakcji. Skrót pochodzi od niemieckiej nazwy systemu, czyli Antriebsschlupfregelung. Jego zadaniem, podobnie jak w przypadku systemu ABS, jest zapobieganie poślizgowi kół. Tyle, że ABS ma za zadanie zapobiegać poślizgowi przy hamowaniu, natomiast system ASR odpowiada za niedopuszczenie do poślizgów kół w trakcie przyspieszania. Dodatkową korzyścią z posiadania samochodu wyposażonego w ASR jest polepszenie właściwości jezdnych takiego auta podczas jazdy na zakrętach, zmniejszenie zużycia opon i poziomu spalania paliwa. Jak działa ASR? W chwili, kiedy samochód gwałtownie przyspiesza jedno z kół bądź też któraś z osi może wpaść w poślizg (popularne buksowanie kół). Wówczas system ASR zmniejsza prędkość kół w jeden z poniższych sposobów: wykorzystując hamulce do przyhamowania kół, które są w poślizgu; odłączając zapłon; przymykając przepustnicę (jest to rozwiązanie najbardziej komfortowe dla kierowcy, jednak o najdłuższym czasie reakcji). ASR zapobiega poślizgom kół także w sytuacjach, kiedy auto pokonuje kałuże, powierzchnie oblodzone itp. Przyczynia się także do zwiększenia bezpieczeństwa kierowcy podczas pokonywania zakrętów, szczególnie w trudnych warunkach pogodowych.


System stabilizujący ESP

Także do poprawienia bezpieczeństwa pokonywania zakrętów służy system ESP. Skrót pochodzi od angielskiego zwrotu: Electronic Stability Program, czyli elektroniczny program stabilizacji. Zadaniem ESP jest stabilizowanie toru jazdy samochodu w czasie jazdy po łuku. W takich momentach ESP przejmuje kontrolę nad systemami ABS i ASR i, w przypadku, kiedy czujniki wykryją, że auto wyślizguje się z zakrętu, powoduje, że jedno lub kilka kół zostaje przyhamowanych. W założeniu ma to zapobiec zmianie toru jazdy i wypadnięciu z zakrętu. Oczywiście nie jest tak, że samochód wyposażony w ESP może pokonywać bezpiecznie zakręty z każdą prędkością, jednak auta z ESP są w stanie bezpiecznie przejechać po łuku szybciej niż te, które tego systemu nie posiadają. System ESP bardzo przydaje się także w sytuacjach, kiedy samochód musi szybko ominąć nagle pojawiającą się na drodze przeszkodę. Dzięki ESP auto nie traci stabilności nawet w sytuacji, kiedy przy znacznej prędkości i na krótkim odcinku kierowca jest zmuszony do całej serii nagłych skrętów.


System wspomagania nagłego hamowania

Pokrewnym systemem jest system wspomagania nagłego hamowania. Jest to układ, który odpowiada za utrzymanie maksymalnego ciśnienia hamowania na całej długości odcinka, na którym auto hamuje. Co to oznacza? Układ ten jest w stanie zniwelować błąd kierowcy, który w chwili, kiedy jest zmuszony do nagłego hamowania nie dość mocno wciśnie pedał hamulca. System wspomagania nagłego hamowania pozwala na utrzymanie maksymalnej siły hamowania i dzięki temu skraca drogę hamowania. Podczas badań przy prędkości 100 km/h auto testowe bez systemu hamowało 40 m, pojazd wyposażony w system wspomagania nagłego hamowania miał drogę hamowania krótszą o 7 m. Jak to możliwe? W chwili, kiedy kierowca nagle wciska pedał hamulca system wykrywa nagłe hamowanie. System sprawia, że w układzie hamulcowym wytworzone zostaje maksymalne ciśnienie hamowania. Przewyższające ciśnienie, jakie wytworzył kierowca naciskając na pedał hamulca. Dzięki temu hamulce działają z maksymalną mocą a przy okazji wcześniej włącza się system ABS. Ciśnienie maksymalne jest utrzymywane w układzie hamulcowym do momentu, kiedy kierowca całkowicie zwolni pedał hamulca. Dzięki sprzężeniu z układem ABS system wspomagania nagłego hamowania nie powoduje blokowania kół, co z kolei zapobiega wpadnięciu samochodu w poślizg. Omawiany system często stosuje się seryjnie w samochodach, które wyposażone są w układ ABS.


System aktywnego oświetlenia

Inną ciekawostką jest system aktywnego oświetlenia. W typowych samochodach światła mają dwa ustawienia – długie i krótkie, czyli mijania i drogowe. Ustawianie kąta padania światła na drogę nie wchodzi w rachubę. Tymczasem samochody wyposażone w system aktywnego oświetlenia oferują kierowcom spore ułatwienie – światła samochodów wyposażonych w ten system dostosowują się automatycznie do sytuacji na drodze. Kiedy samochód porusza się po szosie światła świecą szerzej, podczas jazdy na autostradzie wydłużają snop światła, do tego należy jeszcze dodać poszerzony snop świateł przeciwmgielnych i oświetlanie zakrętów i kierunku skrętu. Wszystko to sprawia, że kierowca prowadzący auto z systemem aktywnego oświetlenia ma dużo większy komfort jazdy pod zmierzchu, a dobra widoczność to jedna z podstaw bezpiecznej jazdy.

Bez względu na to jak wiele systemów bezpieczeństwa czynnego będzie montowanych w samochodach, bez względu na to jak będą innowacyjne i niezawodne, niestety na drogach nadal będzie dochodziło do wypadków i kolizji. Samo zniszczenie albo uszkodzenie samochodu nie jest wielkim dramatem, ale dramatem jest, kiedy życie lub zdrowie traci uczestniczący w wypadku człowiek. Aby zminimalizować ryzyko utraty życia i poniesienia uszczerbku na zdrowiu w wypadku drogowym wymyślono systemy bezpieczeństwa biernego. Jednym z najpopularniejszych jest powszechnie już stosowana poduszka powietrzna.


Systemy bezpieczeństwa biernego

Poduszka powietrzna

Klasyczna poduszka powietrzna zbudowana jest z trzech elementów: generatora gazowego (który napełnia poduszkę), złożonej poduszki i pokrywy. Poduszka powietrzna najczęściej umieszczana jest w kole kierownicy lub desce rozdzielczej. W przypadku zderzenia poduszka w ułamkach sekundy jest napełniana gazem, co chroni kierowcę i pasażera przed uderzeniem o twarde elementy, takie jak np. koło kierownicy czy przednia szyba. W efekcie poduszka powietrzna minimalizuje ryzyko uszkodzenia kręgosłupa, czaszki, powstania ran ciętych i złamań.


Pasy bezpieczeństwa

Jednym z najważniejszych systemów bezpieczeństwa biernego w każdym samochodzie są… pasy bezpieczeństwa. Przez wielu niedoceniane, przez wielu nielubiane. Niechęć do pasów sprawia, że wielu ich przeciwników mówi o tym, że w przypadku stłuczki pasy mogą spowodować złamanie żeber i obrażenia wewnętrzne. Do tego często argumentuje się, że pasy bezpieczeństwa to przeżytek w samochodach wyposażonych w poduszki powietrzne. Tymczasem fakty są takie, że pasy bezpieczeństwa, najlepiej w połączeniu z poduszką powietrzną chronią życie kierowcy i pasażerów samochodu, który bierze udział w kolizji bądź wypadku drogowym. Należy pamiętać o tym, że bez zapiętych pasów nawet najdoskonalsze poduszki powietrzne nie spełnią swego zadania. Kiedy w momencie uderzenia siedzący w samochodzie nie mają zapiętych pasów to, mimo uruchomienia poduszek powietrznych, istnieje ryzyko uderzenia głową o przednią szybę, a w sytuacji skrajnej – wypadnięcia przez nią. Pasy bezpieczeństwa na stałe trafiły do samochodów w latach sześćdziesiątych. Wymyślili je Amerykanie, ale początkowo sami nie byli do końca przekonani do swojego wynalazku. W połowie lat pięćdziesiątych Ford, jako pierwsza firma motoryzacyjna próbował wprowadzić pasy bezpieczeństwa do seryjnej produkcji. Pasy biodrowo – barkowe, czyli takie jakie mamy we współczesnych autach, to już pomysł szwedzkiej firmy Volvo. W Polsce obowiązek zapinania pasów wprowadzono dopiero w latach osiemdziesiątych, pasy należało zapinać w terenie niezabudowanym i początkowo obowiązek ten dotyczył tylko osób siedzących z przodu. Prawdopodobnie dlatego nadal znaczny odsetek polskich pasażerów siedząc z tyłu nie zapina pasów bezpieczeństwa. Z badań wynika, że bez pasów jeździ aż 47% pasażerów siedzących na tylnej kanapie. Nie pomagają kampanie telewizyjne promujące zapinanie pasów, ani przytaczanie statystyk. Zapięcie pasów bezpieczeństwa w przypadku zdarzenia drogowego o 50% zmniejsza ryzyko powstania ciężkich obrażeń ciała a o 47% zmniejsza ryzyko, że kierowca bądź pasażer zginie. A jeśli kogoś nie przekonują kampanie medialne i statystyki, to może da się przekonać wizją mandatów, jakie można zapłacić za niezapięcie pasów. Nieskorzystanie z pasów bezpieczeństwa w czasie jazdy samochodem kosztuje, wg taryfikatora 100 zł i 2 punkty karne; kierowanie pojazdem przewożącym pasażerów, którzy nie korzystają z pasów to mandat w wysokości 100 zł i 1 punkt karny; przewożenie dziecka bez fotelika lub innego urządzenia do tego służącego to hazard, w którym obok życia i zdrowia dziecka ryzykujemy stratą 150 zł i 3 punktami karnymi.


Obecnie pasy bezpieczeństwa są systematycznie udoskonalane, tak aby działały jeszcze lepiej i skuteczniej zapobiegały urazom. Jednym z najnowszych udoskonaleń pasów bezpieczeństwa jest pirotechniczny napinacz pasów. Jest to urządzenie, które podczas wypadku dociska ciało pasażera do fotela, znacznie zmniejszając ryzyko, iż osoba przypięta pasem uderzy w coś głową lub klatką piersiową. Co za tym idzie – znacznie redukuje ryzyko odniesienia obrażeń.


Nadwozie, strefy zgniotu i wzmocnienia

Innym, często spotykanym elementem mającym zapewnić podróżującym samochodem bezpieczeństwo w razie wypadku, jest odpowiednio skonstruowane, wzmocnione nadwozie. Strefy kontrolowanego zgniotu oraz boczne wzmocnienia drzwi mają za zadanie chronić osoby w samochodzie w razie zderzenia. Poza tym nadwozie powinno być skonstruowane w taki sposób, żeby w razie zderzenia żadne elementy nie naruszyły przestrzeni przedziału pasażerskiego. Łatwo sobie wyobrazić, co mogłoby się stać, gdyby w wyniku zderzenia do przedziału pasażerskiego wtłoczony został silnik samochodu… Odpowiednia konstrukcja samochodu sprawia, że nawet jeśli dochodzi do wypadku, to silnik jest wtłaczany pod przedział pasażerski. Inne elementy, które mogłyby być potencjalnym zagrożeniem dla kierowcy lub pasażerów, takie jak np. pedały czy kierownica także powinny odsuwać się od przedziału pasażerskiego zamiast zmierzać do jego środka.


System Pre - Safe

Jeszcze innym, ciekawym systemem bezpieczeństwa biernego jest system Pre – Safe. Jego zadaniem, podobnie jak w przypadku innych systemów bezpieczeństwa biernego, jest ochrona zdrowia i życia pasażerów samochodu w obliczu wypadku. System rozpoznaje symptomy zbliżającego się wypadku, takie jak podsterowność, gwałtowne ruchy kierownicą czy hamowanie, i uruchamia mechanizmy prewencyjne: automatyczne napinacze pasów bezpieczeństwa, automatyczne pozycjonowanie foteli, automatyczne zamykanie szyb bocznych i dachu. Uruchamia także światła stopu i kierunkowskazy, aby ostrzec nadjeżdżających z tyłu kierowców o możliwości wypadku.


Rozwiązania opisane powyżej to tylko przykłady kilku rozwiązań z szerokiej gamy systemów bezpieczeństwa biernego i czynnego. Technologie stosowane w motoryzacji w celu zmniejszenia liczby wypadków i ograniczenia ich negatywnych następstw zmieniają się niemal z dnia na dzień i są coraz doskonalsze. Koncerny samochodowe wydają miliardy na rozwój technologii poprawiających bezpieczeństwo i efekty tych nakładów są widoczne. Zmniejsza się liczba wypadków, spada także liczba ofiar wypadków drogowych. Wypada się tylko cieszyć. A jedynym problemem jest chyba to, że ilość systemów bezpieczeństwa w samochodzie ma bardzo widoczne przełożenie na cenę. Wersje podstawowe samochodów są najczęściej mniej bezpieczne od wersji luksusowych. Wielu kupujących, ze względów finansowych, decyduje się na zakup podstawowej wersji wymarzonego samochodu. Aby oszczędzić rezygnują z ABS, poduszek powietrznych czy ESP. Niektórzy z nich zapłacą za to najwyższą cenę…



m.s.


Newsy o podobnej tematyce:

Peugeot 307 do naprawy
Peugeot 307 do naprawy



Artykuły o podobnej tematyce:




TAGI:

ABS

,

ESP

,

ASR

,

bierne

,

czynne,

,



Fotki z Encyklopedii:




AutoInformator.pl to portal gromadzący

Ogłoszenia Motoryzacyjne

 z całej Polski. Najlepsza

AutoGiełda

,

Auto Giełda

,

Giełda Samochodowa

 tylko w serwisie AutoInformator.pl -

Ogłoszenia Motoryzacyjne

 dla każdego!

AutoInformator.pl © 2005-2007 Wszystkie Prawa Zastrzeżone
Kontakt z Administracją | Mapa Strony